Programovanie v programátorskom prostredí Lazarus.
Typy údajov a premenné
- jednoduché typy – čísla, logické hodnoty, znaky, texty, konštanty – ich obmedzenia
- zložené typy – jednorozmerné a dvojrozmerné polia, záznam
- výrazy (operácie, premenné, zátvorky), pravidlá vyhodnocovania výrazov, priority operácií, funkcie,
- generátor náhodných čísel
- premenná (meno, hodnota, typ), príkaz priradenia (prepísanie pôvodného obsahu), vzťah premennej a pamäti
- prevody medzi typmi – číslo na text, text na číslo, prevod do/z číselnej sústavy
Jazyk zápisu algoritmov
- algoritmus, programovací jazyk, vývojové prostredie, kompilácia
- program – spustenie, vykonanie, zastavenie
- pravidlá zápisu (syntax) – rezervované slová, identifikátory, konštanty, oddeľovače, programové konštrukcie
- deklarácie (deklaračná časť) a príkazy (príkazová časť)
- postupnosti príkazov (mechanizmus vyhodnocovania)
- opakovanie (typy cyklov, podmienky, počítadlo, telo cyklu, vnorené príkazy)
- vetvenie (typy podmienených príkazov, mechanizmus vyhodnocovania, vnorené príkazy)
- podprogramy, parametre (mechanizmus volania, lokálne premenné, parametre, návratová hodnota)
Tvorba algoritmov
- problém, podproblém, zovšeobecňovanie, kritické situácie, obmedzenia
- textové a grafické výpisy, textové súbory (čítanie, zápis)
- prostriedky jazyka pre získanie vstupu, interakcia, interaktívne programy
- analýza riešenia problému – vstupy, výstupy, vzťahy medzi vstupom a výstupom
- riešenie problémov
Ladenie, testovanie, zdôvodňovanie
- interpretovanie programu, krokovanie
- testovanie, správnosť a kvalita riešenia
- chyby v programe, logické chyby, chyby počas behu – hľadanie, identifikovanie, opravovanie
- Teacher: Ivan Kreškóczi