Programovanie v programátorskom prostredí Lazarus.

Typy údajov a premenné

  • jednoduché typy – čísla, logické hodnoty, znaky, texty, konštanty – ich obmedzenia
  • zložené typy – jednorozmerné a dvojrozmerné polia, záznam
  • výrazy (operácie, premenné, zátvorky), pravidlá vyhodnocovania výrazov, priority operácií, funkcie,
  • generátor náhodných čísel
  • premenná (meno, hodnota, typ), príkaz priradenia (prepísanie pôvodného obsahu), vzťah premennej a pamäti 
  • prevody medzi typmi – číslo na text, text na číslo, prevod do/z číselnej sústavy

Jazyk zápisu algoritmov

  • algoritmus, programovací jazyk, vývojové prostredie, kompilácia
  • program – spustenie, vykonanie, zastavenie
  • pravidlá zápisu (syntax) – rezervované slová, identifikátory, konštanty, oddeľovače, programové konštrukcie 
  • deklarácie (deklaračná časť) a príkazy (príkazová časť)
  • postupnosti príkazov (mechanizmus vyhodnocovania)
  • opakovanie (typy cyklov, podmienky, počítadlo, telo cyklu, vnorené príkazy)
  • vetvenie (typy podmienených príkazov, mechanizmus vyhodnocovania, vnorené príkazy)
  • podprogramy, parametre (mechanizmus volania, lokálne premenné, parametre, návratová hodnota)

Tvorba algoritmov

  • problém, podproblém, zovšeobecňovanie, kritické situácie, obmedzenia
  • textové a grafické výpisy, textové súbory (čítanie, zápis)
  • prostriedky jazyka pre získanie vstupu, interakcia, interaktívne programy
  • analýza riešenia problému – vstupy, výstupy, vzťahy medzi vstupom a výstupom
  • riešenie problémov

Ladenie, testovanie, zdôvodňovanie

  • interpretovanie programu, krokovanie
  • testovanie, správnosť a kvalita riešenia
  • chyby v programe, logické chyby, chyby počas behu – hľadanie, identifikovanie, opravovanie